Home » Winti » Gron Winti

Gron Winti

De Gronwinti’s zijn:

  • Aisa
  • Loko
  • Leba
  • Luangu
  • Gron Ingi

Suriname  heeft verschillende grond winti’s ,die worden onderscheiden door de rivieren. (Lieba,s) Alle rivieren, plantage ,en dorpen  hebben ook als specifiteit hun eigen  grond winti’s. In vroegere tijden wisten onze voorouders welke winti’s zich daar thuis hielden, ze kende de namen en de gezangen van deze winti’s. Bij gevaar en negatieve problemen, manifesteert de grond winti zich op de gene waar zei zich op openbaar, om te waarschuwen voor problemen. Vroeger in de dorps samenlevingen, was het iets makkelijker, want dan was  iedereen in het Dorp aanwezig. De grond winti geef aanwijzingen via de persoon die in trance raak ,en zeg dan  wat er moet worden gedaan om zo de  genezing en verbetering van situatie en leef omstandigheid, in het dorp, of gemeenschap te bewerkstelligen. Deze verteld dan dat haar werkers  het werk moeten voorbereiden en uitvoeren, en de genoemde man of vrouw, wordt een ganjakasi (basja of helper) genoemd. Daarna worden de obia,mannen of vrouwen bijgehaald, die woonachtig zijn op de plantage, of  elders om zo ervoor te zorgen dat bij zware gevallen, een gezamenlijke oplossing te vinden, en daardoor hadden ze heel veel succes op de plantage ,doordat ze dit systeem altijd toepaste. 

De gedehusu van  de plantage ,bestaat over het algemeen ,uit de volgende Obia,s en Winti’s en soms kunnen ze goede winti’s van uitgestorven families (bere) toelaten

Deze zijn:

1 Ma Ma Aisa

2 Ta Ta Loko

3 Ma Ma en Pa Pa Leba

4 Ma ma en Pa pa Luwangu

5 Ma ma en PaPa Grond Ingi

6 Vodu

7 Ingi     

8 Boes ingi

9 Ampuku     

10 Akantasi

11 Kumantie 

En als laatste de  stichters  van de plantage  de( kabra,s)

Deze werkers van de  Grond  Ma Ma   gaan dan samen werken om het ontstane probleem op te lossen, ik moet hierbij  vermelden dat het verschillend kan  zijn op andere plantages,  hoe de volgorde, is, op sommige plantage ,zijn het de Ingie,s en of de Luwangu, winti’s de gene die de leiding hebben.

Als je een djo djo paiman gaat doen, ben je verplicht om de grond winti van jouw pranasi te raadplegen.  Om  de beste resultaat, te krijgen. Zou het raadzaam zijn een  dagje te overnachten, voor de  eventuele boskupu,s

Vroeger tijdens het geven van een wint i,prey werden alle personen, die een grond winti van de plantage bezaten, uitgenodigd  om  deel te nemen aan de Winti pre.

Als men de grond winti’s niet waardeert, zul  je merken   dat het heel moeilijk zal zijn om de noden waarmee men op dat moment zit te kunnen verhelpen..

Om de slagings kans te vergroten, heb je ,van de grond winti en van de dumang een wezenlijke ondersteuning  nodig. Daarom is het raadzaam als je op een pranasi of boitie gaat werken, je de volgende ochtend een pleng offer doet, en het liefst in de ochtend uren, en op het laats voor twaalf uur in de middag.

 

De grond wintie,van vroeger en nu, zijn de zelfde maar door dat we niet meer op de plantages wonen, kunnen wij de manifestatie niet zien.

Sommige grond winti’s bezielen,(djo djo) het kind bij de geboorte.

 De Aisa  grond winti vraag  over het algemeen  een djaroesu stoel, met koperen bekken erop. Deze djarusu stoel is niet als pronkstuk  bedoel voor in de woonkamer, maar kan gebruik worden nadat men zijn swietwatra heeft gebaad in de koporo bekken. Na het baden men schone kleding aantrekken, en rustig op je djarusu stoel zitten, je  zult ervaren, hoe de kracht van de Aisa werk, het komt voor dat je in een sluimering, geraakt waardoor je signalen van deze winti, doorkrijg

Er worden ook diverse dranken in de koporo bekken geplaats, die af en toe worden genuttigd ,maar er moet dan steeds weer worden aangevuld.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.