Home / Winti / Gron Winti / Aisa

Aisa

Aisa WintiKotomisi (12)

Aisa Winti is een vrouwelijke winti ze behoort bij de grondwinti’s daarom wordt ze ook wel ‘Mama fu doti’ genoemd wat moederaarde betekend.Maar ze wordt ook wel Agidawenu, Soko ma ,Nengrekondre ma, Aida, M’Aisa, Mama Awanaisa , Mama Aisa, Baka gron Aisa boesi =(bos),en Mama fu Negre Kondre=(Grote Moeder) genoemd.

Bij veel winti rituelen wordt er eerst om Aisa’s goedkeuring gevraagd pas dan zet men het ritueel voort.Het eerst aanroepen van Aisa bij een ritueel wordt ” pris doti” genoemd.Er wordt dan toestemming en hulp gevraagd zodat het ritueel zal slagen.Ze wordt dan met openingsliederen(pris ‘ doti) aangeroepen. Dit is zo omdat Aisa het beheer heeft over alle winti’s.Winti aanhangers beschouwen haar als hoogste winti omdat ze een van de meest invloedrijkste winti’s is en bij iedereen veel respect afdwingt.Als Aisa tijdens het ritueel verschijnt omhelst en groet zij eerst de genodigde,vervolgens danst zij op het ritme van de openingsliederen.Als er al heel lang gezonen is om Aisa aan te roepen maar ze verschijnt niet,dan wordt aan de de andere grond winti´s (Goron winti) om toestemming gevraagd want zij staan in relatie met haar.Als Aisa niet wil dat een religieus ritueel plaatsvindt accepteerd ze geen enkel ander entiteit op haar terein.

Ze  is ook verbonden met de kostgronden en plantagegebieden.Niet zomaar noemt men haar ook Mama fu Negre Kondre (Grote Moeder),want ze is ook wel de entiteit van vruchtbaarheid en groei en de geestelijke moeder van alle voorouders en hun nageslacht.

Aisa beschermt degene die eerbied voor haar heeft ,ook deelt ze dan haar geheimen dit doet ze middels dromen. Een belangerijk kenmerk is dat Aisa zich openbaart bij mensen met de leeftijd vanaf ongeveer veertig jaar over het algemeen bij vrouwen maar ook wel bij mannen.

Ze toont zich in deze dromen als een creoolse vrouw van middelbare leeftijd, gekleed in traditionele creoolse veel kleurige klederdracht (kotto).Soms verschijnt ze ook als een oude vrouw in blauw wit gestreepte kotto. Ze heeft meestal een donkerbruine huidskleur.

Aisa brengt ook voorspoed en rijkdom , maar ze kan ook tegenspoed en armoede brengen voor diegene die het volgens Aisa verdienen. Toch straft Aisa niet meteen bij degene die een overtreding heeft begaan , maar ze geeft eerst waarschuwende dromen nadat ze in beraad is gegaan met de winti’s van de familie van desbetreffende persoon,(wint’s die bij een familie van mensen horen worden bere genoemd). Als men geen aandacht aan de dromen schenkt dan stuurt ze Ampuku winti of Akantasi winti om strafend op te treden. Een persoon die in onwetendheid verkeerd zal niet gestraft worden ,wel probeert Aisa dan zo’n persoon bewust te maken dat kan ook door middel van dromen maar ook door bijvoorbeeld meer ervaren mensen op zijn of haar pad te sturen.

Als Aisa bij een persoon huist maakt ze degene ook duidelijk wat wel of niet te eten,meestal wordt er dan geen rijst en garnalen gegeten.Wel houdt Aisa van orgeade (amandelsiroop),mais en pinasoep.IndienAisa wenst dat degene bij ze huist deze eetgewoontes heeft laat ze dit de persoon zelf weten bijvoorbeeld doormiddel van een droom.Men hoeft dus niet bij voorbaat deze eetgewoote klakkeloos op te volgen.Vaak  is het ook zo dat zo’n persoon al een voedsel intolererantie heeft voor

bijvoorbeeld garnalen en juist een voorkeur bijvoorbeeld voor mais.

Sieraden waarvan ze houdt zijn een zilveren ring met een zwart, bruin of groene steen ,ketting met komkommerpitten een lontaiketting met bloedkoralen en goudendollarmunt.Maar ook hiervoor geldt dat men niet zomaar deze sieraden hoeft aan te schaffen Aisa zelf maakt de persoon dit duidelijk. In de eerste plaats onderhoud men zijn of haar contact met Aisa Winti door kruiden baden te nemen, dit gebeurt met speciaal aan aisa gerelateerde kruiden bladeren. Een kruidenbad kan zelf thuis worden ondernomen of indien men er de voorkeur aangeeft of erg onervaren is onderneemt men het bad onder leiding van een Obiaman.

 

Tata Loko is de man van Aisa ,hij is een machtige slangen winti en wie Aisa eert mag ook zeker niet vergeten hem te eren. Aisa zelf attendeert er op dat wie haar eert ook Tata Loko moet eren.Waneer men Aisa om een gunst vraagt overlegt ze eerst met haar man.Tata Loko verkiest een boom als vaste verblijplaats. Meestal is dat een Kan-Kantri boom dit is de hoogste boom die in Suriname groeit ,maar soms kiest hij ook een gewone boom.

Men zegt dat Aisa en Taka Loko zich van rivier tot rivier(liba) zetelen. Van de Saramacarivier tot de Surinamerivier is dan de eerste Mama Aisa en Taka Loko.En van de Surinamerivier tot de Commewijne rivier de tweede Aisa van en Tata Loko.En van de Saramaccarivier tot de Copenamerivier de derde Aisa en Tata Loko.En van de Comewijnerivier tot de Coticarivier de vierde Aisa en Tata Loko.En van de Coticarivier tot de Marowijnerivier de vijfde Aisa en Tata Loko.En de zesde Aisa en Tata Loko van de Copenamerivier tot de Corantijnrivier. De verdeling van de rivieren is tot stand gekomen door Gede-Husu ,Gede-Husu is vergelijkbaar met een soort van regerering het is de hoogste raad van winti ,en hier uit maken onder andere deel ;Aisa , Tata Loko ,Leba , Luang-grong Ingi en Kumanti’s  (winti’s met helende krachten) van de hoogste rang.

Het verhaal gaat dat er een hoog opgelopen discussie was ontstaan toen er nog twee rivieren verdeeld moesten worden om leiding over te geven , het betrof de Surinamerivier en de Marowijne rivier. De eerste winti Aisa wilde de leiding hebben over de Surinamerivier maar de tweede winti Aisa ook .Bij het gebied van de Surinamerivier wonen namenlijk meer mensen dan bij het gebied van de Marowijne.Ook is de Surinamerivier een brede rivier. Maar de Marowijne rivier is breder en dieper dan de Suriname rivier. De ene winti dacht er nog meer geschikt voor te zijn dan de andere winti, argumenten gingen over en weer.De een verweet de ander te smal te zijn. Uiteindelijk had de eerste wint Aisa een wijs argument ,  deze was als volgt; Wan mangri mama so sefri kan meki wan fatu pikin.  ( ook een dunne moeder( rivier in dit geval) een grote baby kan voortbrengen.) Hiermee was de gehele discussie gesloten. Ook gaat er een verhaal dat mama Aisa van Suriname rivier in het Para gebied gehuisvest was maar door ongeregeldheden is ze verhuis naar Amberi een plantage aan de Suriname rivier vandaar dat lied piking no boeng no kirie ing gimie Aisa go na Amberidoti. De kruiden en vruchten lijst is niet volledig voor een kruiden bad raadpleeg iemand die ingewijd is.

6 comments

    • Bedank voor je reactie, maar weet je dat de Aisa winti er in verschillende soorten zijn, laat hierover je licht schijnen, en voor verder info ,zekere reageren, dan zullen wij er uitkomen, want als die aisa bijvoorbeeld in je droom komt, wil het zeker een antwoord.

  1. jeanine oosterwolde

    welke aisa trek de zilveren ring aan met zwarte steen?

  2. Hortence van Doorn

    Beste meneer Lord
    Ik heb een vraag : ik heb van deze site gehoord en ben bezig het een beetje te bestudderen
    Hoe weet ik welke winti”s ik heb en wat kan ik het beste voor ze doen.

    • Geachte mevrouw van Doorn, ik zal kort zijn in mijn beantwoording.
      Er zijn 2 opties om achter de waarheid te komen.
      1-Kari joe Kra,Deze is de beste persoon,om al je vragen te beantwoorden.
      2-Kotie wang Luku,En dan zal de desbetreffende Komfo man je wegwijs maken, in het begrijpen van de tekens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *